Onze school

SO De Springplank is een cluster 4 school voor leerlingen van 4 t/m 12 jaar. Door een psychiatrisch en/of gedragsprobleem kunnen deze leerlingen binnen het regulier basisonderwijs niet tot moeilijk functioneren. De leer- en gedragsproblemen van de kinderen liggen op verschillende gebieden, denk bijvoorbeeld aan autisme, ADHD, hechtingsstoornis of diffuse gedragsproblematiek. Wij zien te allen tijde het kind en houden rekening met zijn problematiek. En niet andersom.

Optimale leeromgeving

Op SO De Springplank is uw kind geen uitzondering. Met veiligheid, zorg en structuur creëren we een optimale leeromgeving. Daarbij bieden we aangepaste, gerichte onderwijskundige hulp in kleine leergroepen onder begeleiding van gespecialiseerde leerkrachten en onderwijsassistenten. We zorgen ervoor dat leerlingen zo goed mogelijk kunnen functioneren in de maatschappij en begeleiden wij ze zo passend mogelijk naar het regulier of speciaal voortgezet onderwijs.

Missie

Op SO De Springplank stimuleren wij de brede ontwikkeling van ieder kind. We werken vanuit vertrouwen en met respect voor elkaar. We bouwen samen aan een rijke, veilige leeromgeving en verbinden goed onderwijs en zorg om ons doel te behalen: elke leerling voorbereiden op vervolgonderwijs en een plek in de maatschappij.

Visie en kernwaarden

Onze kernwaarden zijn:
– Respect
– Ontwikkeling
– Samenwerking

Onze kernwaarden verwoorden wat wij belangrijk vinden op SO De Springplank.
Ze geven richting aan ons gedrag, helpen ons keuzes te maken en ons onderwijs
vorm te geven, samen met leerlingen, ouders/verzorgers en externe partners.

Speciaal waar nodig, kind centraal

Op SO De Springplank staat het kind centraal. Ons gezamenlijk doel is het bevorderen van een brede ontwikkeling, zowel op didactisch als pedagogisch gebied. We streven naar een duidelijke en gestructureerde onderwijsomgeving waarin rust, veiligheid en structuur sleutelwoorden zijn.

We zijn speciaal waar dat nodig is, maar gewoon waar dat kan. Leren zien we als zowel een doel als een middel om het maximale uit ieder kind te halen. Daarbij houden we rekening met de mogelijkheden én moeilijkheden van het kind. Het uitgangspunt is altijd het talent van het kind, niet de beperking.

De inbreng van alle betrokkenen is van groot belang. Samenwerking en transparante communicatie vormen de basis van ons handelen.

Ons team

Het team van SO De Springplank bestaat uit gespecialiseerde en gemotiveerde leerkrachten en onderwijsassistenten. Basisrust in alle ruimtes is van groot belang in de school. De leerkrachten besteden veel aandacht aan sociaal-emotionele ontwikkeling, de omgang met elkaar en het aanleren van sociale vaardigheden. Op een speelse manier leren we de leerlingen de sociale omgangsvormen aan. In een zo min mogelijk veranderende omgeving bieden we kinderen een specifiek en toereikend alternatief voor hun gedrag in een sociale situatie. Het uiteindelijke doel is het ontwikkelen van een vast en gewenst patroon van handelen, waarbij ieder kind zichzelf kan en mag zijn.